"Ett affärssystem är ett programpaket som tillgodoser ett företags behov av styrning och administration. Systemet innehåller ofta moduler för redovisning, order- och lagerbehandling, reskontror, produktionsplanering och personaladministration och är vanligen kopplade till en gemensam databas som är uppbyggd av flera olika tabeller där data lagras. Funktionaliteten anpassas till företaget genom inställning av olika parametrar i de olika modulerna.
Affärssystem kallas för "Standardiserat verksamhetsövergripande systemstöd" enligt Magnusson, Olsson i boken Affärssystem Studentlitteratur 2005.
På grund av dess komplexitet kompletteras affärssystem ofta med kringsystem för lättare åtkomst till data, till exempel budget- rapporterings- och analyssystem.
(...)
Andra typer av relaterade system
Många uppgifter i ett företag har idag datorstöd. För detta har ett antal andra system utvecklats. Ibland ingår de som en del av affärssystemet, men lika ofta som självständiga system. Exempel på sådana system är:
- CRM (Customer Relationship Management) för hantering av kund- och även leverantörskontakter
- SCM (Supply Chain Management) för hanteringen av försörjningskedjan (beställningar till underleverantörer, leveranser etc.)
- MES (Manufacturing Execution System) för styrning och övervakning av produktionsprocesser
- LIMS (Laboratory Information Management System) för hantering av provtagning i samband med tillverkning
- PDM (Product Data Management) för hantering av (komplexa) produkter, där man samlar information om själva produkten"
Åter till
Produkter