Gå till innehållet. | Gå till navigering.

Sektioner

Personliga verktyg

This is EstateLite Plone Theme
Du är här: Hem / Kunder

Kunder

Kunder

 

A2 för shop-in-shop hos S-blommor i Stockholm

S-blommor

S-Blommor säljer blommor i matbutiker genom shop-in-shop-verksamhet och är marknadsledande i Stockholmsområdet. Applitron och S-Blommor har samarbetat sedan början av 1990-talet. Under den tiden har tekniken utvecklats mycket och S-Blommor har i takt med sin tillväxt använt flera olika system levererade av Applitron.

Branschanpassning för shop-in-shop

Shop-in-shop-verksamheten ställer särskilda krav på affärssystemet, eftersom butikskonsulenterna arbetar på många olika platser. Idag kör alla S-Blommors säljare sin orderregistrering på handterminaler utrustade med streckkodsscanner, som används både på kontoret och ute hos kund. Utskrifter av följesedlar sker på en portabel skrivare som kommunicerar med handterminalen via bluetooth. Detta ger stor mobilitet och snabb hantering. Ordrar registreras direkt i handterminalerna och förs över till företagets server där fortsatt bearbetning i affärssystemet A2 tar vid. Just sammankopplingen mellan de olika komponenterna och systemen är speciellt viktig för att ta vara på informationen och kunna sköta försäljning och distribution effektivt och lönsamt för alla inblandade parter.

 

Läs mer om A2

Läs mer om HansaWorld

T2 för Taxi Stockholm

Taxi Stockholm

Taxi Stockholm är Sveriges äldsta taxiföretag, startat redan 1899. 4 400 medarbetare utför 25 000 köruppdrag och besvarar 20 000 samtal varje dag, året runt. Det blir 9,2 miljoner köruppdrag varje år med 45 000 passagerare varje dygn vilket ger en omsättning på 1,7 miljarder kronor.

Taxi Stockholm blev kund hos oss på rekommendation från Taxi Göteborg som då kört Applitrons system T2 i flera år. I maj 1995 driftsattes T2 hos Taxi Stockholm och sedan dess hanterar T2 den ekonomiska efterbehandlingen från alla köruppdrag inom Taxi Stockholm, det vill säga cirka 25 000 köruppdrag per dygn. En taxiförening av den här storleken har både en komplex struktur och väldigt många kopplingar, vilket ställer stora krav på alla komponenter i affärssystemet och tillhörande system. Applitron har arbetat med taxiföreningar i många år och T2 är ett väl fungerande branschanpassat system för just taxinäringen.

Det hela börjar med en taxiresa

Taxi Stockholm

När du som kund skall betala för en taxiresa, finns en rad olika alternativ: betalningen kan ske kontant eller med kreditkort, kundkort och så vidare. Andra typer av förbeställda körningar, som färdtjänst och skolkörningar, betalas inte i bilen utan faktureras istället. När föraren skriver ut ditt kvitto i bilen, skickas information om körningen via radio in till Taxi Stockholms server. Detta utgör grunden för den ekonomiska efterbehandlingen av resan och det är nu som T2 tar över.

Information blir faktura

Varje dag bearbetas information från cirka 30 000 körningar i T2. För de köruppdrag som inte betalats kontant i bilen skapas fakturaunderlag som sänds till kunden på något av många olika sätt. T2 håller ordning på vilken typ av faktura som skall skickas ut till vilken kund, vare sig det gäller traditionella pappersfakturor eller olika typer av digitala fakturor. Gemensamt för alla fakturaunderlag är att de innehåller detaljerad information om de körningar som faktureras - allt från resedatum och tid till vem som åkt, vart man åkt, kostnad, dricks, moms med mera.

Och sedan ska medlemmarna ha betalt

Förutom fakturaunderlag till kunderna skapar T2 utbetalningsunderlag till medlemmarna. De omkring 1 500 bilar som utför uppdragen inom Taxi Stockholm, ägs av närmare 1 000 medlemmar med ett stort antal anställda förare. Eftersom kunderna kommer att betala sina resor direkt in till Taxi Stockholms konto, så måste de därifrån fördelas ut till den medlem som utfört körningen. Utbetalningen till medlemmarna sker två gånger i månaden på förutbestämda datum och det här är något som inte får gå fel. Även här skickas mycket detaljerad information ut till respektive medlem på olika sätt. T2 används även för att hålla ordning på Taxi Stockholms lån till medlemmarna.

Integrering med andra system

Åt Taxi Stockholm har vi som tillägg till T2 skapat kopplingar mellan T2 och trafikledningssystemet Pathfinder, så att all registervård av medlemmar, förare och fordon sker i T2. Dessutom finns kopplingar till ett externt system för hantering av budkörningar vilket gör att all fakturering sker genom T2. Det kan även vara värt att nämna att man vid Taxi Stockholm valt att sköta alla utskrifter av kundfakturor samt medlemsavräkningar externt varför dessa utskrifter skickas till Posten ePP.

Taxametrar

Under 2009 bytte Taxi Stockholm ut sina taxametrar till Megtax 350 i alla bilar. Förutom det förändringsarbete som detta innebar i T2-systemet har Applitron även utvecklat det nya system som kommunicerar direkt med bilarna och slussar all information vidare in i efterbehandlingsmiljön. Detta skedde i samarbete med Structab som utvecklat och levererat Megtax 350, samt Licera som tagit fram funktionen för GPRS-kommunikationen med taxibilarna.

Taxi Stockholms fortsättning

Taxi Stockholm har nu (2015) valt att reducera antalet leverantörer och har därför gått in i ett nytt projekt med avsikt att föra över T2/T3 funktionaliteten i Microsoft Dynamics NAV. Partner i det projekt kommer att vara NAB solutions AB och vi kan bara lyckönska de två.

Läs mer om T2.

HansaWorld för Polysonic

Polysonic

Polysonic är grossist inom musikinstrumentbranschen och levererar musikinstrument samt tillbehör från bland annat Casio, Zoom, Hering och Laney, till musikaffärer i Norden. Kontor finns i Sverige, Norge och Danmark.

En central server för medarbetare i tre länder

Sedan början av 1990-talet använder de HansaWorld som affärssystem och detta körs i Mac-miljö. En central server finns på huvudkontoret i Göteborg och mot denna server kör alla användare i Sverige, Norge och Danmark HansaWorld via internetuppkoppling. Polysonic:s användning av HansaWorld är fokuserat på order- och lagerhantering samt statistisk utvärdering av försäljningssiffror. Genom att alla anställda i Sverige, Norge och Danmark har tillgång till HansaWorld och arbetar mot samma server, har de alltid tillgång till uppdaterade priser och lagervärden.

Polysonic har en licens på HansaWorld för 12 användare och använder sig av modulerna Redovisning, Leverantör, Order, Fakturering, Varulager, Prismodulering samt WAN-internetkoppling.

Läs mer om HansaWorld

Atlanticargo

Atlanticargo

Liner shipping, containers, project cargo and break bulk between North Europe and North America. Atlanicargo is the customer's link between the two continents, providing first class liner service and local shipping knowledge.

Company profile

Atlanticargo is a shipping line specializing in containers and project cargo between North Europe and North America. Their traditions can be traced back to 1912. The unique business concept enables shippers to do business fast and efficient in order to meet changing market requirements. They are a 100% subsidiary of the Norwegian shipping group Grieg Star Shipping AS and are offering their customers first class containers on first class vessels. By working via local agents they are able to offer their customers the best of local knowledge and service at any time.

Ginst för Taxi

För taxibranschen gäller att deras arbetsfordon är utrustade med en mängd tillbehör - bland annat radioenheter, GPS-utrustning, skrivare, kameror. Gemensamt för dessa tillbehör är att de är dyra och i en taxiförening blir de svåra att hålla ordning på eftersom de av olika anledningar flyttas från fordon till fordon, eller hamnar på hyllan i någon servicedepå.

Ginst är ett system för att hålla ordning på utrusningen och ge svar på frågor som:

  • Hur är Taxi 123 utrustad?

  • Hur många lediga skrivare har vi tillgängliga och var finns de?

  • Vilket serienummer var det på radioenheten som stals ur Taxi 848?

  • Vilka enheter har programvara äldre än viss version?

Läs mer om Ginst.

BlueTest väljer HansaWorld Enterprise

BlueTest väljer HansaWorld enterprise som ERP lösning. Genom att ta kontroll över hela flödet från inköp till leverans och service kan BlueTest effektivisera de administrativa processerna. Man kommer bland annat kunna minska sina lagernivåer, öka produktionen och spara tid genom effektiv resursplannering.

Bluetest utvecklar och tillverkar modväxlarkammare och programvara för snabb och kostnadseffektiv utveckling och utvärdering av trådlösa produkter med små antenner. Bluetest är ett snabbt växande företag med en toppmodern testmetod för alla trådlösa enheter med små antenner. Testerna av viktiga egenskaper såsom täckning, genomströmning , och batteriets livslängd är mycket snabba och kostnadseffektiva jämfört med traditionella mätsystem. Bluetest har ett globalt spritt återförsäljarnät och modväxlarkammare installerade på många platser på olika ställen runt om i världen.

Bluetest RTS9

Bluetest främsta kunder är mobiltelefontillverkare, operatörer, utvecklare av små antenner och universitet. Men alla företag som arbetar med trådlösa enheter, t.ex. RFID, Bluetooth-moduler, WLAN, trådlösa sensorer, etc. kan påskynda utvecklingen i tid och förbättra sina produkter med hjälp av ett Bluetest systemet.

Med HansaWorld Enterprise kommer BlueTest kunna hantera all sin administration i företaget på ett enkelt sätt. Allt från Ekonomi, order, lager, produktion till projekt, resursplanering, inköp och materialbehovsplannering. Tack vare HansaWorlds enkla och flexibla sätt att anpassa systemet efter Bluetests behov kan vi även lösa komplicerade och kundunika delar i Bluetests verksamhet. Utan att göra avkall på enkelheten.

 

Jordelit väljer IQ-shop

För Jordelit, en av Svergies största leverantörer av skötselprodukter för grönytor, var IQ-shop det självklara valet. Jordelits motto har genom åren varit "Vi vill leda utvecklingen - inte följa den". Detta motto är något man åter igen visar att man eftersträvar då man lanserar sin nya integrerade och responsiva B2B e-butik innehållande produkter från sina tre huvudområden: golf, fotboll och park.

Jordelit väljer IQ-shop



Jordelit's förhoppningar med den ny e-butiken är att underlätta inköpsprocessen för kunden, minska det administrativa arbetet och öka försäljningen.


Faktaruta

  • Namn: Svensk Jordelit
  • Bransch: Skötselprodukter för grönytor
  • Marknad: Sverige, Norge och Finland
  • Antal produkter: 100-500
  • Webbplats: webshop.jordelit.se
  • Lanseringsdatum: 01-03-2016
  • Projektplan: 8 veckor
  • Integration: Standard ERP by HansaWorld

E-butikens funktionalitet

För Jordelit var ett av de grundläggande kraven vid val av e-butiksystem att kunna utnyttja all den information som man samlat kring kunder och produkter i sitt affärssystem och dra nytta av den utan extra arbete i e-handelsplattformen. Detta har möjliggjorts genom ett IQ-shop's integrationspaket som knyter samman webmiljön och affärssystem.

Dessutom var det viktigt att ha en gemensam e-butik för sina tre huvudområden golf, fotboll och park. De olika områdena vänder sig till olika kundgrupper med olika behov av produktinformation. Samma produkt skall presenteras på olika sätt beroende på vilket huvudområde som man utgår ifrån. Idag får kunderna den information om sina produkter som passar just deras intresseområde, allt administrerat från det bakomliggande affärssystemet.

Ifrån sitt affärssystem har Jordelit dessutom möjlighet att enkelt sköta översättningen av all produktinformation till önskat språk så att e-butiken enkelt kan expandera utanför landets gränser.


Unifaun-orderkoppling

Parallellt med framtagningen av Jordelit e-butik installerades Unifaun-orderkoppling. Har man Unifaun-orderkoppling skickas automatiskt all nödvändig information från affärssystemet till transportören. Transportörens kollinummer återkopplas automatiskt till affärssystemet. Förutom att detta förenklat den interna processen på Jordelit så kommer kunderna som har lagt sina ordrar via e-butiken automatiskt att få tillgång till sitt spårningsid på den personliga sidan i e-butiken och kan därifrån följa sin leverans, dörr till dörr.


Webinar

Applitron håller "Webinar" där man går igenom IQ-shops funktioner hela vägen från e-butiken till affärssystemet. Fråga!

Vill ni bli kontaktade redan idag för ett privat möte hittar ni vår kontaktinformation i sidfoten.


Applitron Datasystem AB - Din affärs-IT partner sedan 1981

Marieholmsgatan 10c, 415 02 Göteborg

031-7072590

www.appli.se

marknad@appli.se


facebook linkedin googleplus youtube

HansaWorld för Refrico

Refrico

Refrico använder sig av HansaWorld och Applitrons integrerade E-butik. All information som tidigare bara fanns i en stor katalog finns nu tillgänglig via e-butiken, som både är informations- och beställningscentral för återförsäljarna. Systemet är också arbetsbesparande eftersom all information nu unerhålls på ett ställe. Dessutom registreras ordrar direkt av återförsäljarna själva som också kan hålla sig uppdaterade om ordersituationen mobilt.

 

Refrico är ett helägt dotterbolag till Frigotechnik Gmbh. Frigotechnik är en av de största kylgrossisterna i Tyskland med en omsättning motsvarande ca 800 MSEK om året. I koncernen ingår även Gerling Holz & Co som handlar med specialgaser. Båda bolag ägs helt av familjen Holz som drivit verksamheterna i flera generationer.

Låt Refrico få se till att du får det du behöver.

Fördelarna med en ”riktig” kylgrossist är många. Refrico erbjuder ett av marknadens bredaste sortiment och har kyltekniskt kompetent personal som mer än gärna står till tjänst. Allt för att du som arbetar med kyla ska få rätt produkt på rätt plats i rätt tid.

Refrico är ett företag med stora resurser. Skulle du behöva något vi inte har på hyllan står vårt moderbolag, en av Europas största kylgrossister, -Frigotechnik- med sitt enorma lager till vårt förfogande.

Våra kunders förtroende är det viktigaste vi har att vinna, låt oss vinna ditt och du kan vara förvissad om att vi gör vårt yttersta för att förvalta det väl.

Välkommen till Refrico!

 

Refrico

EstateLite Plone Theme by Quintagroup © 2005-2012